کلیدهای میانبر وترفند هايي كاربردي درGMail

کلیدهای میانبر وترفند هايي كاربردي درGMail

 

کلید  C: ایجاد Compose. در صورتی که کلید Shift+C را بزنید، پنجره‌ی Compose در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.

 

کلید / : جستجو در ایمیل. در جعبه‌ی جستجو با نوشتن کلمه‌ای که می‌خواهید جستجو کنید.

 

کلید K : رفتن به قسمت Conversation جدید.

 

کلید J : رفتن به قسمت Conversation قدیم.

کلیدهای میانبر در GMail

کلید  C: ایجاد Compose. در صورتی که کلید Shift+C را بزنید، پنجره‌ی Compose در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.

کلید / : جستجو در ایمیل. در جعبه‌ی جستجو با نوشتن کلمه‌ای که می‌خواهید جستجو کنید.

کلید K : رفتن به قسمت Conversation جدید.

کلید J : رفتن به قسمت Conversation قدیم.

کلید N : ایمیل (پیام) بعدی.

کلید P : ایمیل (پیام) قبلی.

کلید O یا Enter : باز کردن. Conversation های شما را باز می‌کند.حال چه در حالت Expands یا Collapses باشد.

کلید  U: بازگشت به لیست Conversation.

کلید  Y: آرشیو. آنچه را که در حال دیدن آن هستید را به قسمت آرشیو ایمیل شما می‌فرستد.

کلید  X: انتخاب Conversation. برای آنکه آن را بخواهید پاک، آرشیو و کارهای از این نوع کنید.

کلید  S: ستاره‌دار کردن پیام یا Conversation.

کلید ‍! : گزارش دادن اسپم بودن یک پیام یا Conversation.

کلید  R: جواب دادن (Reply) به پیام. در صورتی که کلید Shift+R را بزنید، پنجره‌ی جواب دادن در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.

کلید  A: جواب دادن به همه (Reply All). در صورتی که از کلیدهای Shift+A استفاده کنید، پنجره‌ی Reply All در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.

کلید F : فوروارد کردن. در صورتی که از کلیدهای Shift+F استفاده کنید، پنجره‌ی فوروارد در پنجره‌ای جدید باز می‌شود.

کلید Esc : خارج شدن

Tab سپس  Enter: فرستادن پیام

Y سپس O : آرشیو کردن Conversation و رفتن به Conversation بعدی.

G سپس A : رفتن به قسمت All Mail

G سپس S : رفتن به قسمت Starred

G سپس C : رفتن به قسمت Contacts

G سپس D : رفتن به قسمت Draft

G سپس I : رفتن به قسمت Inbox

 

یک جی میل برای صد ایمیل

امروزه استفاده از صندوق پست الکترونیکی (ایمیل ) کوچک و بزرگ نمی شناسد و به جرات میتوان گفت که اکثریت کاربران رایانه دارای یک ایمیل شخصی برای خود هستند .

استفاده از ایمیل دارای مزیت های بسیار زیادی است که مطمئنا تمام کاربرانی که از این سرویس استفاده می کنند به مزیت های آن آگاهند و آن را روشی بسیار مناسب برای رد و بدل کردن اطلاعات می دانند . آدرس ایمیل را می توان از سرویس دهنده های مختلفی به شکل های مختلف تهیه کرد . برخی از سرویس دهندگان رایگان ایمیل عبارتند از :یاهو ، گوگل ، هات میل و سایت فارسی زبان نوآور .

هریک از سرویس دهندگان ایمیل خدمات مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند و کاربران نیز با توجه به نیازهای خود و روش کار با هر یک از این سرویس ها دریکی از آنها ثبت نام نموده و به استفاده از ایمیل شخصی خود می پردازد . در این بین نکته مهمی که در انتخاب کاربران مورد توجه قرار می گیرد میزان حجم اختصاص یافته به صندوق پستی آنان است.

ارشیو 6 گیگابایتی

سرویس ایمیل گوگل تحت نام جی میل به دلیل اختصاص بیش از 6 گیگابایت فضای رایگان به کاربران که در هز لحظه نیز این فضا روند صعودی دارد یکی از محبوب ترین سرویس های ارائه دهنده خدمات پست الکترونیک برای کاربرانی است که به طور مرتب از ایمیل خود برای ارسال و دریافت اطلاعاتشان استفاده کرده و نیازمند آرشیو بندی مرتب و بدون کم و کاست ایمیل های خود هستند .

انتخاب نام ، محدودیت در فضا

از دیگر انواع ایمیل ها میتوان به ایمیل های شخصی صاحبان سایت اشاره کرد . حتما می دانید که استفاده از سرویس ایمیل رایگان مستلزم شامل شدن نام آن سرویس دهنده در انتهای ادرس ایمیل کاربران است به این شکل که چنانجه از سرویس ایمیل کاربران است به این شکل که چنانچه از سرویس ایمیل یاهو استفاده کنید ادرس ایمیل شما به صورت Yournameyahoo. Com و چنانچه کاربر جی میل باشد آدرسی به صورت Yournamegmail. Com به شما اختصاص می یابد .

حال اگر می خواهید ادرس ایمیلی بدون پسوند یا پیشوند سرویس دهنده همچون Infodimain.com را در اختیار داشته باشید ( عبارت Domain .com ادرس سایت شخصی شما است ) باید علاوه بر دارا بودن یک دامنه برای سایت شخصی خود ار یکی از سرویس های میزبانی وب نیز بهره بگیرید . در چنین حالتی شما صاحب یک سایت شخصی هستید و می توانید به تعداد مورد نیاز خود با توجه به میزان فضای اختصاص یافته به سایت خود ایمیل های مورد نظرتان را روی سایت خود ایجاد کنید . همان طور که ذکر کردیم چنانچه بخواهید ایمیل شخصی بدون پسوند و پیشوند را به خود اختصاص دهید می باید فضای ایمیل مورد نظر را نیز خودتان تعیین کنید . این فضا با میزان فضای اختصاص یافته به سایت شما رابطه مستقیم دارد بطوری که اگر 50 مگابایت فضا برای سایت خود خریداری کرده باشید نمی توانید ایمیلی با حجم 100مگابایت برای خود ایجاد کنید و این یکی از مهمترین مشکلاتی است که صاحبان سایت ها را مجبور می کند تا همیشه صندوق پستی خود را خالی کرده و نتوانند آرشیو ایمیل های خود را نگهداری کنند.

انتقال ایمیل به ایمیل

این مقدمه را ذکر کردیم تا علاوه بر آشنایی شما با سرویس دهندگان رایگان ایمیل و همچنین مهمترین مشکل موجود در استفاده از ایمیل های شخصی راه حلی بسیار مناسب برای رفع مشکل صاحبان ایمیل های شخصی با استفاده از سرویس های رایگان ایمیل را ارائه دهیم .

سرویس ایمیل گوگل به نام جی میل یکی از سرویس های رایگانی است که علاوه بر دارا بودن فضای مناسب برای ذخیره سازی ایمیل این امکان را به شما می دهد تا از میزان فضای موجود در آن برای دیگر ایمیل های خود استفاده کنید. همچنین این سرویس به شما این امکان را میدهد تا به راحتی از امکانات مدیریتی موجود در آن برای مدیریت ایمیل های ارسالی و دریافتی خود با چند آدرس مختلف ایجاد کنید . با این دو قابلیت خواهد توانست چندین ایمیل مختلف را به صورت یک جا مدیریت کرده و هنگام ارسال ایمیل نیز به طور انتخابی آدرس ایمیل فرستنده را از میان ایمیل های خود انتخاب کنید .

مزایای استفاده از این روش

استفاده از قابلیت افزودن چند ایمیل به سیستم مدیریتی جی میل و همچنین ارسال و دریافت ایمیل ها با استفاده از این سرویس مزایای بسیار زیادی دارد که برخی از آنها به اختصار عبارتند از :

1ـ مدیریت چندین آدرس ایمیل بصورت همزمان

2ـ دسته بندی بهتر اطلاعات و دسترسی سریع تر به محتوای تمام ایمیل ها

3ـ عدم نیاز به چک کردن هر آدرس ایمیل به طور مجزا

4ـ استفاده از 6 گیگابایت فضای این سرویس برای آرشیو کردن ایمیل ها

5ـ امکان انتخاب آدرس فرستنده ایمیل برای ایمیل های ارسالی به صورت دلخواه

6ـ دریافت خودکار ایمیل ها روی سرویس جی میل

7ـ با خبر شدن از ایمیل های جدید با ابزارهایی همچون Gmail Notifier

استفاده از جی میل برای ارسال ایمیل از آدرس فرستنده مختلف یکی از جمله قابلیت های است که در بالا به آن اشاره کردیم . برای استفاده از این قابلیت باید پس از عضویت در جی میل و ورود به آن وارد بخش settings شده تب Accounts را انتخاب نمایید . حال در بخش Send mail as گزینه Add another email address را کلیک کنید . در پنجره حدیدی که باز می شود در بخش Name نام و در بخش email address آدرس ایمیل مورد نظر خود را که می خواهید ایمیل های ارسالیتان با آن آدرس ارسال شوند را وارد کنید در آخر بر روی گزینه Next step کلیک نموده و پس از آن گزینه Verification Sendرا انتخاب کنید .

برای حفظ امنیت استفاده از این سرویس جی میل ، ایمیل شامل لینک فعال سازی این قابلیت ها را به آدرس ایمیل مورد نظر شما ارسال می کند . در صورتی که صاحب این ایمیل شما باشید و بتوانید ایمیل ارسال شده را دریافت کنید می باید بر روی لینک فعالسازی موجود در آن کلیک کنید تا قابلیت فوق روی سرویس جی میل شما فعال شود . به این شکل شما صاحب ایمیل وارد شده تشخیص داده می شوید و می توانید از آن به بعد در سرویس جی میل خود هنگام ارسال ایمیل ها آدرس ایمیل فرستنده را به آدرس فوق تغییر دهید .

دریافت ایمیل مختلف

از دیگر قابلیت هایی که به آن اشاره کردیم امکان دریافت ایمیل های مختلف بر روی صندوق دریافتی جی میل و آرشیو نمودن آنها است . با این قابلیت میتوانید چندین ایمیل مختلف را با یک بار ورود به سیستم مدیریتی جی میل خود چک کنید و همچنین از فضای 6 گیگابایتی جی میل نیز برای ارشیو بندی اطلاعاتتان استفاده کنید.

برای استفاده از این قابلیت پس از ورود به بخش setting و انتخاب تب Accounts در بخش Get mail form other accounts روی گزینه Add another mail account کیلک کرده و پس از وارد نمودن آدرس ایمیل مورد نظر خود را بطور کامل بر روی گزینه Next step کلیک کنید . در این مرحله جی میل اطلاعات موردنظر همچون نام سرور و پورت مربوط را به طور هوشمند تشخیص می دهد اما بهتر است خودتان نیزآنها را چک کرده و پس از تایید صحت آنها رمز عبور ایمیل مورد نظر را در بخش password وارد کنید .

در این بخش گزینه های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها گزینه : Leave a copy of retrieved massages on the server است . با انتخاب این گزینه وقتی ایمیلی از آدرس ایمیل شما دریافت و به جی میل انتقال داده شود یک کپی از آن همچنان در ایمیل اصلی باقی می ماند . چنانچه می خواهید فضای ایمیل اصلی اشغال نشود و آرشیو ایمیل هایتان را در جی میل ذخیره کنید می توانید این گزینه را غیر فعال کنید . در این حالت ایمیل های ارسال شده به ایمیل اصلی شما پس از انتقال به جی میل از روی صندوق پستی اصلی شما حذف شده و تمام آنها در جی میل شما آرشیو شوند .

اگر می خواهید با دیگر امکانات سرویس دهنده گان رایگان ایمیل آشنا شده و از آنها در راستای تسریع بخشیدن به امورتان استفاده کنید بهتر است همین امروز به گشت و گذار در بخش های تنظیماتی سیستم مدیریتی ایمیل خود در این سرویس ها بپردازید . شاید قابلیتی که مدت ها به دنبال آن بوده اید هم اکنون در این سرویس ها وجود داشته باشند!

 

دریافت ایمیل های یاهو و هات میل در جی میل

 داشتن چند اکانت در سایت های مختلف باعث میشه که برای چک کردن هر کدام از آنها مجبور به صرف مدتی زمان باشید. پس اگر امکان آن باشه تا به جای اینکه فرضا به اکانت خودتان در هات میل یا یاهو بروید تا ایمیل های خودتون را بخونید همه ایمیل های شما بصورت مستقیم به ایمیل اصلی شما که فرضا جی میل هست بیاد مسلما میتونید وقت اضافی خودتون را به کارهای دیگری اختصاص بدهید.

در این آموزش ما فقط به سرویس های اصلی و مطرح ایمیل جهان یعنی AOL ، Yahoo ، Hotmail و Windows Live می پردازیم. برای اینکه بتوانید ایمیل های رسیده به صندوق الکترونیکی خودتان را بوسیله Thunderbird یا سایر برنامه های مدیریت ایمیل بخوانید و یا حتی آنها را در جی میل خودتان دریافت کنید باید هر دو ایمیل مبدا و مقصد (در اینجا جی میل) از امکانات POP3 پشتیبانی کنند. اما ایمیل های رایگان یاهو ( همان هایی که همه ما داریم ! ) این امکان را ندارند. پس چاره چیست ؟

ولی نگران نباشید، شما می توانید از امکانات سایت IzyMail استفاده کنید. این سایت با اکثر سرویس های مطرح ایمیل سازگار است و عضویت در آن هم رایگان می باشد.

پس در صورتی که آماده هستید قدم به قدم با ما بیایید :

1-       ابتدا به این آدرس رفته و در سایت IzyMail ثبت نام کنید .

2-        در صفحه باز شده و در قسمت eMail address آدرس ایمیل خودتان که قصد دارید ایمیل های آن را در جی میلتان بخوانید بنویسید.

3-       در قسمت Password هم رمز عبور ایمیلی که در بالا نوشتید را بنویسید. این کار برای اطمینان از اینکه خود شما صاحب این آدرس ایمیل هستید می باشد.

4-       در قسمت Validation code هم کد امنیتی که در روبروی آن می بینید وارد کنید.(این کار هم برای جلوگیری از ثبت نام توسط روبات ها است )

5-       بر روی دکمه Next کلیک کنید. نصف بیشتر کار تمام است .

6-       در صفحه ای که پس از آن باز می شود اطلاعات مربوط به ایمیل خودتان را می بینید. توصیه می کنم این صفحه را در جای مطمئنی ذخیره کنید . در همین صفحه می توانید تنظیمات مربوطه را برای انتقال ایمیل هایتان انجام بدهید.

7-       حالا در میل باکس Gmail خودتان به قسمت Setting بروید و در تب Accounts به دنبال لینک “Add another mail account” بگردید (عکس را ببینید) پس از اینکه بر روی آن کلیک کردید ، در پنجره باز شده اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

8-       شاید مهمترین نکته اینجاست. بعد از اینکه روی دکمه Next در مرحله 7 کلیک کردید. در صفحه جدید از شما اطلاعات مربوط به اکانت POP3 شما خواسته می شود. این اطلاعات همان هایی هستند که در مرحله 6 به شما گفتم که مهم هستند.در هر صورت username همان آدرس ایمیل مبدا شما (مثلا : yourname@hotmail.com) و Password رمز عبور همان ایمیل است. در قسمت POP Server آدرس in.izymail.com و در قسمت Port هم مقدار 110 را وارد کنید (عکس را ببینید) و بر روی دکمه Add Account کلیک کنید. کار تمام است. این بود عیدی آقا حامد به شما عزیزان.

 

 همه رازهای جی میل 

حتما شما هم مثل خیلی از مردم دنیا و خصوصا ایرانی های عزیز، چندین و چند ایمیل مختلف دارید. درسته؟ خب در این صورت احتمالا یکی از این ایمیل ها ایمیل اصلی شماست و بقیه از اهمیت کمتری برخوردارند. شما ایمیل اصلیتان را زود به زود چک می کنید اما برای چک کردن ایمیل های فرعی چه کار می کنید؟ مسلما با این سرعت های پایین اینترنت مجبورید آنها را دیر به دیر چک کنید (اگر اصلا چک کنید!). از آنجایی که ایمیل چیز مهمی در زندگی هر انسانی است (هست؟) ممکن است این دیر به دیر چک کردن گاهی ،به قیمت از دست دادن یک پیغام مهم تمام شود. در این نوشته به شما راه چک کردن همه ایمیل هایتان را به ساده ترین روش ممکن خواهم آموخت(البته به جز یاهو). لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

شاید ساده ترین راهی که به ذهن شما برسد استفاده از برنامه های ایمیل خوان مانند Outlook و نظایر اینها باشد. ،شخصا از این برنامه ها دل خوشی ندارم چون دنگ و فنگ خیلی زیادی دارند مثلا ، شما مجبورید با هر بار نصب ویندوز تعداد زیادی ایمیل های قدیمی خودتان را مجددا دانلود کنید (اگر نسخه پشتیبان نگرفته باشید) و در ضمن این برنامه ها چون کل محتویات یک ایمیل را دانلود می کنند برای دانلود ضمیمه های یک نامه (که ممکن است اصلا به دردتان هم نخورد) زمان زیادی تلف می کنند. همچنین شما تنها می توانید در کامپیوتر خودتان از این برنامه ها استفاده کنید و در مسافرت و غیره باز هم باید یکی یکی ایمیل هایتان را چک کنید. همچنین مشکل دیگر این خبرخوانها این است که فقط با POP3 کار می کنند.

حالا بیایید کمی مدرن تر فکر کنیم. احتمالا اگر فقط کمی پا به پای اینترنت در دنیای مجازی حرکت کرده باشید تا الان یک اکانت جی میل برای خودتان دست و پا کرده اید. جی میل، همان ایمیل رایگان گوگل است که دو سه سالی است دنیای ایمیل ها را متحول کرده.

با داشتن یک اکانت جی میل می توانید همه ایمیل هایتان را با یک بار چک کردن آن اکانت چک کنید(به جز یاهو) . حتی از این بهتر می توانید از ایمیل گوگلیتان برای دیگران نامه بنویسید منتها به صورتی که گیرنده فکر کند شما از آدرس ایمیل دیگرتان استفاده کرده اید. زیاد گیجتان نمی کنم.فعلا قسمت اول ماجرا:

۱- شما چند ایمیل جی میل و چند ایمیل POP3 دارید:

(ایمیل POP3 ایمیلی است که معمولا همراه با خرید فضای اینترنتی برای درست کردن سایتهای شخصی ارائه می شوند، مثلا وقتی شما سایتی به نامwww.example.com برای خودتان می خرید می توانید ایمیلی مثل webmaster@example.com برای خودتان درست کنید که POP3 است. همچنین سرویس دهنده هایی مثل جی میل به شما POP3 رایگان و یا مانند یاهو POP3 پولی می دهند).

خب فرض می کنیم ایمیل اصلی شما main@gmail.com است و شما دو ایمیل دیگر در جی میل دارید مثل email2@gmail.com و email3@gmail.com

 به ایمیل ermail2@gmail.com وارد شوید.

در گوشه بالا سمت راست روی گزینهSetting کلیک کنید.

 حالا گزینه Forwarding and POP را انتخاب کنید.

 در قسمت Forwarding گزینه Forward a copy of incoming mail to ،را انتخاب کنید و آدرس ایمیل اصلیتان (main@gmail.com) را وارد کنید.

روی Save Changes که کلیک کنید کار تمام است. حالا هر ایمیلی که به آدرس email2@gmail.com ارسال شود یک کپی از آن به main@gmail.com می رسد.

این کار را برای تمام ایمل های دیگر هم تکرار کنید.(در یاهو متاسفانه نمی توان چنین کاری کرد چون گزینه Autoforwarding در یاهو تنها با پرداخت پول و ارتقاء ایمیل امکان پذیر است).

در ایمیل های POP3 هم مشابه اینکار امکان پذیر است. اما از آنجایی که میزبانهای وب با هم تفاوت زیادی دارند (لینوکس، ویندوز، یونیکس،...) من تنها به ذکر نحوه انجام کار در سرور لینوکس (بهترین و ساده ترین سرور دنیا) بسنده می کنم.

داخل کنترل پنل سایت خودتان شوید.

در قسمت Mail روی گزینه Forwarders کلیک کنید.

حالا روی Add Forwarder کلیک کنید.

آدرس ایمیلی را که می خواهید از آن به ایمیل اصلیتان (main@gmail.com) فوروارد شود وارد کنید. همینطور آدرس ایمیل اصلی.

تمام شد. اگر اینترنت پرسرعت دارید در این صفحه می توانید تمام این مراحل را به صورت فلاش ببینید.

خب تا حالا توانستید همه ایمیل هایتان را به یک اکانت جی میل فوروارد کنید. خب با این حساب حتما جی میل شلوغ و درهم و برهمی خواهید داشت که گیجتان می کند. حالا که اینطور است بیایید با هم جی میلمان را مرتب کنیم البته به صورت کاملا اتوماتیک:

۲- جی میل خودتان را به صورت اتوماتیک مرتب کنید:

اگر با سرویس های ایمیل قدیمی زیاد کار کرده باشید حتما با واژه فولدر (یا همان پوشه خودمان) برخورد کرده اید. شما در ایمیل های قدیمی (مثل یاهو) می توانستید پوشه های گوناگونی برای ایمیل های مختلفتان درست کنید و بعد از اینکه ایمیلی خوانده شد آن را به پوشه مورد نظر منتقل کنید تا برای استفاده های بعدی آسان تر آن را بیابید.

در جی میل به چند دلیل عالی از ، برچسب (Label) به جای پوشه استفاده می شود که این دلایل به شرح زیرند:

-          شما نمی توانید یک نامه را در چند پوشه ذخیره کنید ولی یک نامه می تواند در آن واحد چند تا برچسب داشته باشد.

-          شما باید حتما یادتان باشد نامه را در کدام پوشه ذخیره کرده اید وگرنه یافتن آن دشوار می شود ولی در صورت برچسب گذاری نامه سرجای خودش باقی می ماند و فقط یک برچسب به آن اضافه می شود.

حالا که با خصوصیات خوب برچسب گذاری گوگلی آشنا شدید یک خصوصیت بسیار مفید دیگر این برچسبها را هم به شما می گویم:

شما می توانید کاری کنید که نامه های ورودی به طور اتوماتیک برچسب بخورند (انگار که آنها را به طور اتوماتیک به پوشه جدیدی منتقل کرده باشید).

با این خصوصیت می توانید مثلا ایمیل های فرعی تان را طوری تنظیم کنید که وقتی به آدرس ایمیل اصلیتان فوروارد می شوند به طور اتوماتیک برچسبی نشان دهنده این موضوع ،روی پیشانی ایمیل بخورد!

برای این کار ابتدا باید برچسب های لازم را آماده کنید. پس بعد از ورود به جیمیل اصلیتان (main@gmail.com) روی Settings کلیک کنید و به قسمت Labels بروید.

حالا برچسب مورد نظر را ایجاد کنید (من برای هر ایمیل فرعی برچسبی معادل آدرس ایمل درست می کنم مثلا برای email2@gmail.com برچسبی به صورت email2@gmail.com درست می کن).

حالا روی قسمت Filters کلیک کنید.

آن پایین روی Create a new filter کلیک کنید.

حالا ،در قسمت (To) آدرس ایمیل فرعی -دقت کنید فرعی یعنی email2@gmail.com - را وارد کنید و روی Next Step کلیک کنید.

حالا Apply the label را تیک بزنید و برچسب معادل فیلتر را انتخاب کنید (یعنی email2@gmail.com ).

خب تمام شد. حالا یک نسخه از هر ایمیلی که برای email2@gmail.com ، ارسال می شود به طور اتوماتیک برای main@gmail.com هم فرستاده خواهد شد و به طور اتوماتیک بر پیشانیش برچسب email2@gmail.com خواهد خورد.

حالا اگر خواستید تمام ایمیل های دارای برچسب email2@gmail.com را با هم ببینید کافی است در قسمت سمت چپ پایین جی میل روی لیبل مربوطه کلیک کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسين صافي
آخرین مطالب